۱۳۸۹ دی ۲, پنجشنبه

فشارخون

فشار خون ( blood pressure) به نیرویی گفته می‌شود که توسط خون در جریان ، به دیوارهٔ رگ‌ها وارد می‌آید و یکی از علائم اصلی حیات است.فشار یک مفهوم فیزیکی است ، مقصود از فشار اشاره به "قدرت" یک مایع متحرک است.
فشار خون با جریان یافتن به شاهرگ‌ها و به رگ‌ها کم می‌شود. اصولا فشارخون در بخشهای مختلف سیستم گردش خون متفاوت است ولی در اندازه گیری ، فشار خون به دو نوع فشارخون سیستولی و دیاستولی مجزا می شود. فشار خون سیستولی معمولاً به فشار خونی که در سرخرگ‌های سیستمیک است گفته می‌شود و فشارخون دیاستولی به فشارخون ورید اجوف . فشارخون در سیستم گردش خون ریوی کمتر است. معمول‌ترین روش اندازه‌گیری فشار خون به‌وسیله فشارسنج است که با استفاده از ارتفاع جیوه برای اندازه‌گیری فشار خون در حال چرخش در رگ‌ها استفاده می‌کند. با این‌که خیلی از فشارسنج‌های فعلی دیگر از جیوه استفاده نمی‌کنند، فشار خون هنوز در تمام دنیا با mmHg یا میلیمتر جیوه اندازه‌گیری می‌شود.
معمولا فشار خون سیستولی ۱۲۰ میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولی در حدود ۸۰ میلی متر جیوه را طبیعی می دانند . به عارضه افزایش فشار خون بیش از حد طبیعی، فشار خون بالا یا پرفشاری خون گفته می‌شود. همچنین کاهش فشارخون را هیپوتانسیون می نامند.
تنظیم فشار خون در بدن توسط چند اندام مانند قلب ، کلیه ، رگ انجام می گیرد و علاوه بر رژیم غذایی به ویژه مصرف نمک ، هورمونهایی مانند رنین ، آنژیوتانسین دو ، آدرنالین و آلدوسترون بر آن موثرند

 منبع:ویکیپدیا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر